Henry Ascher skriver dagbok i tidningen Proletären

Henry Ascher skriver i sin dagbok:

Jag minns ett tillfälle för flera år sedan då jag var inbjuden att prata i Betlehemskyrkan i Göteborg. Jag visste inte att det fanns väldigt skarpa motsättningar inom kyrkan om Israel-Palestinakonflikten. Jag berättade om livet under ockupation och effekterna av murbygget genom att förlägga muren och ockupationen till Göteborg. Efteråt bad en man om ordet.

”Om jag skulle riskera att sprängas av bomber på spårvagnen skulle jag vara glad om det fanns en mur i Göteborg”, sa han. Innan jag hann tänka ut något att säga svarade en ung kvinna.

”När du säger att du skulle vara glad över en mur, Vilken sida av muren tänker du dig att du befinner dig på då??”Jag skämdes nästan över hennes svar. Det är ju alltid så självklart att vi alltid är på rätt sida. Alltid! Det är liksom förutsättningen, det är också så jag oftast tänker rent reflexmässigt.

Läs dagens anteckningar här

gårdagens dagboksblad finns här

Kommentera

