al Jazeera: vittnesmål om det israeliska piratdådet

Israel har nu börjat frige de 700 fångar de tog då israeliska styrkor stormade en fartygsflottilj som förde humanitärt bistånd till palestinierna i Gaza.

Turkiet sände tre plan, däribland två militära ambulansplan för att ta sina medborgare hem. Sex grekiska passagerare återvände till Aten under tisdagen efter att ha utvisats från Israel. Under onsdagsmorgonen nådde 124 passagerare Jordanien efter att ha frigivits:

jag har översatt några av de frigivnas vittnesmål. De andra finns att läsa på al Jazeera:

Othman Battiri, Al Jazeera-anställd

Klockan 4:15 försökte ett tiotal marinfartyg borda fartyget. De möttes av motstånd. Ickevåldsmotstånd. Helikoptrarna anlände. De försökte hissa ned soldater. Det kunde de inte.

Då började de skjuta med skarp ammunition.

Först sköt de knallskott och gasgranater och gummikulor. Några personer sårades av gummikulor. Sedan använde de skarp ammunition. Jag såg ett flertal skadas. Vi försökte hjälpa några som skadats. Jag så fyra människor dödas.

Jag såg två personer dö framför mina ögon. En av dem hade en kula i bröstet. Den andra blödde men jag kunde inte se var han skjutits.

Vi gick ned för att mötas av andra dödade människor. En hade en kula i huvudet som om han skjutits av en prickskytt. Det avlossades skarp ammunition överallt.

De respekterade inte att alla ombord var civila. Det fanns inga vapen.

Aktivisterna sköt inte mot soldater. Som media kan vi vara vittne till det.

De fyra dödade jag såg var alla turkiska. Två var äldre män. De andra männen var yngre. En av de unga människorna var mediarummets koordinator. Han hette Juwdat.

Vi hörde att flera människor dödats. Jag såg bara fyra. De mesta stridigheterna ägde rum på övre däck, runt fartygskaptenens hytt, där aktivisterna försökte förhindra soldaterna från att ta kontroll över kaptenshytten. Det var där skarp ammunition användes.

Attacken inleddes klockan 4:15 och slutade runt 5:30 då vi hörde att israelerna tagit kontrollen över skeppet.

Kring 7:00 beordrades vi lämna våra hytter. Därefter började de binda våra händer.

Hanin Zuabi, Palestinsk Knessetledamot

Vi förväntade oss att bli stoppade av den israeliska armén för att de ville hindra oss från att segla in till Gaza men vi förväntade oss inte ett sådant krig mot oss.

Det var 14 skepp som gensköt oss, runt 4:30 på morgonen. Fjorton skepp som jag kunde räkna och en helikopter. Kanske mer än tio soldater, jag kan inte säga exakt [hur många] strömmade ut ur helikoptern.

På andra däck i fartyget fanns bara passagerare som var journalister, en sköterska och flottiljens organisatörer som inte hade något i sina händer.

Efter 20 minuter, eller kanske 15 minuter fanns det tre döda kroppar.

Det slutade vid sextiden då en röst ur mikrofonen sade att israelerna nu tagit kontrollen över fartyget, ”vänligen gå till era hytter”

Kommentera

