Ulf Carmesund: En ögonvittnesberättelse från Sfendoni

En ögonvittnesberättelse från Sfendoni, en av sex båtar inom Ship to Gaza som bordades utanför Gaza på internationellt vatten 31 maj 2010, av Ulf Carmesund.

Hämta hela berättelsen som PDF-dokument.

Utdrag:

”Klockan var strax efter 04 måndag morgon den 31 maj och jag hade sovit kanske 30 minuter när jag väcktes av Henry som sa: ”Dom kommer”. Under natten till denna måndag hade jag varit på bryggan och ibland styrt fartyget, men mest pratat med kapten, styrman och de andra ombord som ofta var i styrhytten. Den natten sov jag i mina kläder, direkt på golvet under min sovsäck på min vanliga plats förut.

Vimmelkantig och nyvaken begav jag mig akterut mot trappan upp till övre däck och i mörkret som omslöt båten hörde jag dunsar eller krokar som sköts mot fartygets sidor medan soldaterna äntrade. Många dämpade skott hördes; dupp, dupp, dupp, dupp, dupp. Khaled från USA stoppade mig i aktern vid trappans fot och bad mig känna i hans nacke. Han var träffad men visste inte av vad. Det var fortfarande mörkt och fartyget svärmade av kommandosoldater som sköt omkring sig med dessa dämpade skott.

Varken Khaled eller jag var egentligen rädda, kroppen fylls av adrenalin som motar undan ett lagom mått av rädsla så att man inte paralyseras. Jag kände snabbt med min hand i hans nacke och blev kletig, men det var inte varmt som det borde varit av blod. Istället var det klibbigt och lite smuligt som färg med bitar av färgpigment. Det fanns en lampa i aktern, och när jag fick ljus nog att se dem var mina kletiga fingrar gulgröna. Khaled hade färg i sin nacke.

– Det är paint ball, sa jag till honom, medan vi sprang upp mot övre däck. ”

Ship to Gaza

    Kommentera

