Israels båtproblem

Det israeliska utrikesministeriet har varit upptaget med att åstadkomma en skadebegränsning efter den klantiga räden mot Frihetsflottan, de har gjort väldigt klart för säkerhets etablicemanget att ännu en båtblunder kommer att omkullkasta alla dess ansträngningar.

Israels belägring av Gaza består av en grundläggande sak – inringning av området och kontrollen av alla in och utgångar. Här av följer logiskt att ifall någon bryter belägringen så går den in i området mot Israels vilja. Att gå ut ur området utan tillstånd är inget val, så till båtarna…

I teorin är det en enkel, kanske till och med en genial idé. Det startade kort efter belägringen inleddes – då tillät Israel sporadiskt att små skepp med bistånd kunde segla in. Israel tillät dem eftersom de hade mer att förlora än att vinna på att låta ett litet antal vänstermänniskor (och en udda politiker) föra in en liten last bistånd.

Men båtarna blev större, och det blev problemen också. Israel bestämde att fartygen var ”säkerhetsrisker” och började uppbringa dem till havs för att förhindra att de angjorde Gaza. För många inom den israeliska militären skedde misstaget för många år sedan då de första skeppen tilläts gå in -hade de stoppats från början, hade kanske idén med blockadbrytande båtarna inte lyft och de hade inte befunnit sig i den röra de är i nu.

Flottintifada

Det som hände ombord på Mavi Marmara den 31 maj var inget mindre än en katastrof för Israel – dess image skadades och dess ologiska politik att blockera leveranser med mat och annat nödtoft till Gazas folk offentliggjordes. Det som fanns ombord på skeppen – rullstolar och barnböcker – avslöjade exakt hur okänsligt och enfaldigt grym blockaden var. Till och med Israels mästerlobbyister fick kämpa för att kunna förklara hur ett anteckningsblock kunde vara en risk för staten.

Efter räden mot Frihetsflottan är arbetet med nya biståndskonvojer redan igång. The European Campaign to End the Siege of Gaza organiserar en ”Frihetsflottan 2,” i avsikt att segla mot Gaza nästa månad. De sägs bestå av flera skepp än den första och så många som 4 000 aktivister. Ett biståndsskepp från Libanon har blivit mycket försenad men organisatörerna är fortfarande beslutna att gå till Gaza. En jordansk landkonvoj startade resan mot Remsan denna vecka.

Läs mer på al Jazeera

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s