Smugglare, de enda palestinier som tjänat på blockaden

Gazas smugglare påstår sig aldrig mera behöva arbeta skriver i dag israeliska Haaretz.

En smugglare uppger att han gjort sig en förmögenhet på att arbeta i tunnlarna och väntar sig att efterfrågan ska fortsätta trots att Israel lättat på sin blockad.

Efterfrågan på Abu Mohammeds smugglingstjänster har sjunkit under de veckor som gått sedan Israel förklarat att de ska lätta på sin blockad mot Gazaremsan genom att låta mera varor passera.

Men han verkar inte särskilt orolig. Fyllda bara 26, säger han sig tjänat pengar för en livstid till följd av att han arbetat i tunnlarna som fungerat som en livlina mellan Gaza och Egypten under embargot.

“Min Gud, inte ens min far vet hur mycket pengar jag tjänat,” säger palestiniern. ”Jag har mer än ett bankkonto. Inget finns i mitt namn ifall jag en dag kastas i fängelse” Han vägrar att träffas och vill inte uppge sitt riktiga namn under telefonintervjun.

“Enligt internationell rätt är jag en smugglare.” Under en bra dag säger han att tunneln inbringar 100 000 dollar. Nu kör han en Mercedes som kostar 80 000, han har byggt ett hem med sin hustru och ger sina kusiner den universitetsutbildning han själv tvingats avsluta eftersom hans fader inte kunnat betala avgifterna.

Smugglare som grävt hundratals tunnlar till Egypten tillhör det fåtal palestinier som tjänat på Israels blockad mot Gaza sedan dess fiender Hamasrörelsen tagit makten.

Svarta börshajarnas framgångar har återspeglat Gazas traditionella affärselits förfall. Deras inflytande har smulats sönder tillsammans med deras fabriker och firmor under blockaden.

Läs hela texten i Haaretz

Kommentera

