– Du är i Israel. Du har inga rättigheter.

I dagens GP skriver Frihetsflottans Edda Manga om seglatsen med det fartyg hon och Mattias Gardell färdades med, Mavi Marmara. Det var ombord på det skeppet som israeliska marinen genomförde sin massaker på turkiska biståndsarbetare:

Sedan är den här världen som den är. Sanning och rätt är lätta att förväxla med maktens officiella sanningar och brottsrubriceringar. Kvinnan som utfärdade min häktningsorder förklarade till exempel för mig att jag hade kommit olagligt in på israeliskt territorium.

– Nej det gjorde jag inte. Jag befann mig på internationellt vatten och jag kan bevisa det.

– Det här är ingen dialog, jag informerar dig om fakta. Vill du eller vill du inte veta varför du är häktad?

– Jag behöver inte lyssna på dina lögner. Du vet lika väl som jag att jag befann mig på internationellt vatten. Jag tvingades hit under vapenhot. Jag är kidnappad. Det är jag som har utsatts för brott. Era soldater kom maskerade som banditer i skydd av mörkret och dödade folk.

– Lögner? Nej, det vet jag inte. Och jag tänker inte diskutera med dig. Ni attackerade våra soldater. Vi var tvungna att försvara oss.

– Vem tog sig in i vems båt? Jag har inte begått något brott, du har ingen grund att häkta mig, jag vill ha min konsul och min advokat här. Jag har rätt till det.

– Du är i Israel. Du har inga rättigheter.

Läs hela texten i Göteborgs Posten

Kommentera

