Jewish boat to Gazas Lillian Rosengarten: ”De av oss som drömde om ett annat slags Israel kan bara gråta”

För mig var deportationsprocessen förödmjukande. Jude mot jude strider totalt mot forna tiders drömmar: hur vi föreställde oss att vårt älskade Israel skulle utvecklas. För mig var det drömmen om en fristad, ett medkänslans land.  Ett tolerant och  öppet samhälle. Jag föreställde mig att Israel skulle bli framtidens ljusa sjömärke. I denna dröm skulle det finnas tolerans för politiskt oliktänkande. Sorgligt nog har nu judar vänds mot varandra och det är inte längre en fristad.

Vi från den judiska båten behandlades som förrädare  och folk det gällde att bli kvitt. Vi var inte ”goda judar utan onda judar” att deportera utan möjlighet att återvända till Israel. Bara i fascistiska regimer tvingas människor att tänka lika. Jag upplevde förödmjukelse då jag arresterades. Jag misshandlades inte fysiskt men känslomässigt, jag led.

Jag led då immigrationspersonalen frågade mig om jag var judisk efter att jag talat om för honom att jag varit flykting från nazisterna, den sista generationen som har möjlighet att berätta historien. Han ville att jag skulle bevisa att jag var judisk. Och hur skulle jag kunna göra det? Och ja, så djupt förödmjukande. Då jag bevittnar dagens Israel, känner jag en enorm smärta.

Jag deporterades för att jag är övertygad om de mänskliga rättigheterna värde och betydelsen av icke-våldsaktioner. I fängelset kände jag mig inte längre säker eller omhändertagen.

Jag tror inte ens att det hade någon betydelse att jag är judisk. Nu kommer jag inte tillåtas återvända till Israel, samtidigt som hatets och rädslans cykel bara fortsätter spinna. De av oss som drömde om ett annat slags Israel kan bara gråta.

Läs hela Lillian Rosengartens brev här

läs mer i Haaretz och i al Jazeera

En reaktion på ”Jewish boat to Gazas Lillian Rosengarten: ”De av oss som drömde om ett annat slags Israel kan bara gråta”

  1. Ping: En judisk båt – historien om Irene « Ship to Gaza Malmö

Kommentera

