Arbetaren: Brinner av sanningslidelse

Gaza, mitt älskade

Gideon Levy
Karneval

Det är svårt att hysa annat än beundran för den israeliska dissident-journalisten Gideon Levy. I boken Gaza, mitt älskade (Karneval) möter oss en krönikör som aldrig verkar tvivla på att Israel kan bli en bättre plats, men också en som kommer ihåg ansiktena och namnen på de palestinier som offrat sina liv  i kampen mot Israels ockupation. I en intervju i brittiska The Independent (24 september 2010) har han sagt att den största kampen han fört är för att förmänskliga de palestinier som avhumaniserats i den israeliska pressen.

Gideon Levy är en av få journalister som aldrig tycks dagtinga med sitt samvete. Han har därför fått den tvivelaktiga äran att, enligt The Independents Johann Hari, utses till Israels mest hatade person. När Karneval nu ger ut hans krönikor, 2006–2011, i utmärkt översättning av Björn Kumm, så är det en mycket viktig bok att läsa. Kanske mest för den som inte ännu förstått vidden av Israels faktiska ockupation av Gaza.

I månad efter månad ropar Gideon Levy: Kejsaren är naken! Det är som att ropa i en öken, skriver han. Den israeliska kejsarens fiktiva plagg, myterna, singlar en efter en till marken. Den israeliska armén, IDF, som i den israeliska propagandan påstås vara ”världens mest moraliska armé,” kläs av i ögonblicksbilder från bland annat slakten i Gaza. En ökänd operation, och ett militärt nederlag (IDF nådde inga militära mål) som gavs eufemismen Operation gjutet bly. I medierna marknadsfördes den som ett krig mellan likvärdiga parter, men fördelningen  på färre än 100:1 (1434 palestinier dödades under operationen, 13 israeler varav fyra soldater av sina egna, genom så kallad friendly fire, och tre israeliska civila) avslöjade att det rörde sig om en ren massaker på en huvudsakligen civil befolkning som inte hade någonstans att fly. Eller i marinens attack mot Frihetsflottan (Ship to Gaza) i maj 2010, där nio aktivister från det vänskapligt sinnade Turkiet sköts ihjäl. Huvudsakligen genom nackskott.

Alla Knessets större partier från Arbetarpartiet till Likud, menar Levy, är i själva verket radikalt nationalistiska högerpartier eftersom de gemensamt stött landets expansionistiska politik i allmänhet och Israels ockupation av Gaza i synnerhet.

Benjamin Netanyahu själv vill gärna framstå som en visionär statsman. Hans huvudsakligen negativa profetior visar sig ofta gå i (själv)uppfyllelse. Israel har själva sett till att hela världen är emot dem; att deras existens är hotad; en fiende lurar i varje gränd etcetera.

Men Gideon Levy ingår gärna även i kulturell polemik, som då han avslöjar filmerna Waltz with Bashir och Beaufort som de bedrägliga propagandaverk de är. Eller då han läser lusen av det franska intellektuella stolpskottet och posören Bernard-Henri Lévy, som förklarat sig lojal med den israeliska ockupationspolitiken.

Krönikorna i Gaza, mitt älskade är alla välskrivna, välbehövliga och brinner av sanningslidelse. Samtidigt är de tunga att läsa. Trots många variationer, kan läsaren ibland få för sig att det är samma krönika hela boken igenom. Översättningen håller väl. Den enda invändningen är att termen separationsstängsel används konsekvent. Just den termen problematiserade Gideon Levy i artikeln ”Apartheid Wall” (Z-Net, maj 2003). Han skriver där att det stängsel som israeler upplever som ett ideal, är för palestinier ett existensiellt hot, en apartheidmur. För den som själv haft det mycket tvivelaktiga nöjet att på plats studera byggnadsverket i fråga, måste gå med på att de åtta meter höga betongblocken som staplats bredvid varandra, med inskjutna bevakningstorn och maskingevär, utgör en mur på samma vis som det byggnadsverk som skar sönder Berlin under efterkrigstiden, även det var en mur.

Från Arbetaren/Zenit

Annonser

En reaktion på ”Arbetaren: Brinner av sanningslidelse

  1. Ping: Veckans seminarium, i Stockholm « Ship to Gaza Malmö

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s