Innan resan

”Du kanske undrar vad som motiverar en judisk-amerikansk universitetsstudent att delta i vad som kan vara den mest ärade -och kontroversiella- sjöresan under det 21 århundradet, en som syftar till att med icke-våld utmana den USA-stödda Israeliska militära makten över de ockuperade områdena, ” det skriver Gabriel Matthew Schivone, i israeliska Haaretz Schivone kallar sig Chicano-Judisk amerikan, han är från Tucson, och koordinator för Jewish Voice for Peace vid Arizonas universitet.

”jag kan helt enkelt inte sitta overksam medan mitt land bistår och stöder den israeliska belägringen, ockupationen och repressionen mot palestinierna. Jag använder hellre mitt personliga inflytande och min makt, för att tillsammans med andra i det amerikanska civilsamhället  aktivt och med icke-våld strida mot en politik jag anser grovt felaktig. Så nästa vecka går jag själv tillsammans med 30 andra amerikanska civila ombord på det amerikanska skeppet ”Modet att hoppas” (Audacity of Hope), för att bryta blockaden mot Gaza”

Kommentera

