Ship to Gaza Malmös hatiska fanclub

I min papperskorg trängs nu 17 hatmejl. Därutöver har jag publicerat ett tiotal. Det är därför på tiden att jag svarar ordentligt.

Det är samma person som skrivit majoriteten av mejlen, men i bland använt fejkade identiteter. Personen, som ibland kallar sig Lewanu, är sannolikt svensk, sannolikt bosatt i USA, tillhörande den kristna högern, har – tror jag – ibland haft hjälp av andra personer, svenskspråkiga israeler eller svenskar.

Innehållet i mejlen var till en början relativt sansade (nen oförskämda), men sedan h blivit allt värre. Deras strategi har varit att få mig att publicera antisemitiskt och islamofobiskt material. Brevskrivaren har i de flesta fallen på olika vis försökt avleda diskussionen om Gaza, från situationen där.

Till brevskrivaren Lewanu, eller Debora, eller Sven eller vad du nu heter egentligen, säger jag:

Skaffa dig ett liv. Du får inte publicera ditt rasistiska och hatiska material här.

Lite svenska vill jag också lära dig. Du använder ofta ordet lögn, det betyder, enligt Svenska Akademins Ordbok (SAOB):

1) påstående l. uppgift som strider mot sanningen, osant l. oriktigt påstående, (grov) osanning; i sht om medvetet oriktig(t) påstående l. uppgift som framställes i mer l. mindre ohederlig avsikt, äv. om handlingen att framställa medvetet osanna l. oriktiga påståenden l. uppgifter, särsk. i mer l. mindre ohederlig avsikt. En grov lögn. Smida ihop lögner. Sprida ut lögner (om ngn). Beslå ngn med lögn; jfr BESLÅ III. G1R 1:197 (1527). Inghen vill .. ath han skal wardha bedraghen medh lygn och falscheet. O PETRI MenFall C 3 a (1526). (Josef9 Bleff .. för lögn bastat. GEVALIENSIS Jos. 52 (1601). Skicka aldrig ett barn att säga en lögn. DAHM Skolm. 180 (1846). Friherrinnan synes således ha erkänt. .. (Svar:) Det är lögn!

Det är alltså riktigt att säga: om någon, exempelvis dina älskade israeler påstår att förra årets Ship to Gaza, var IHHs aktion. Så är det en lögn, eftersom du finner att exempelvis vi, svenska Ship to Gaza, seglade skeppet Sophia tillsammans med grekerna i förra årets Ship to Gaza. Alltså är Israelernas utsaga falsk, och därmed en lögn.

För ordförklaring till termen antisemit klicka här

och för ordet hat, klicka här

Till sist  ska du få  ett citat av mig av mig. Det är från antingen Abraham Lincoln eller kanske PT Barnum(det är omstritt, vem av dem som sade det): You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time (från Wikiquote).

Kommentera

