Alice Walker om varför hon seglar med Ship to Gaza

Varför jag reser med Frihetsflottan II till Gaza? Jag har själv frågat mig det, även om jag vet att svaret är: vad skulle jag annars göra? Jag är 67 år, och jag har redan levt ett långt fruktbart liv, ett jag är nöjd med, skriver Pulitzerprisvinnaren och medborgarrättsveteranen Alice Walker i brittiska The Guardian.

Det framstår för mig som om ålderdomen är en bra tid för att skörda ens förståelse för det som är viktigt, och att dela det, särskilt med de som fortfarande är unga. Hur ska vi lära annars?

Vårt skepp Modet att hoppas, The Audacity of Hope, kommer att föra brev till Gazas folk. Brev som skrivits i solidaritet och kärlek. Det är allt vår last består i. Om den israeliska militären attackerar oss, är det som om de anföll brevbäraren. Det kommer att framstå som löjligt i historiens annaler. Men om de trots allt envisas med att attackera oss, såra oss, eller till och med mörda oss, som de gjorde med några aktivister ur den förra flottan, Frihetsflottan I, vad kan göras?

Läs mer här

Kommentera

