Ship to Gaza: Läget just nu

Ship to Gaza Sverige har liksom flertalet övriga initiativ i koalitionen bakom Freedom Flotilla 2 (FF2) tagit hem de flesta av sina passagerare för omgruppering, analys och mobilisering inför nästa fas av projektet. I natt avbröts aktionen för grekisk-norsk-svenska ”Juliano”, som ligger i hamnen i Heraklion på norra Kreta. De svenska passagerarna Jabar Amin, Maria-Pia Boethius och Stellan Vinthagen kommer under dagen att gå i land och förbereda hemresa. Franska ”Dignité”, som ligger i samma hamn med en internationellt sammansatt passagerargrupp ombord (däribland Ship to Gazas talesperson Dror Feiler), kommer att avsegla när vädret så medger, dock senast under morgondagen.

”Outsourcingen” av blockadpolitiken

Den senaste tiden har präglats av ”outsourcing” av den israeliska blockad- och ockupationspolitiken. Detta har skett och sker på flera olika sätt. Dels genom byråkratiskt krångel. Dels genom sabotage mot våra fartyg i grekiska och turkiska hamnar. Dels genom den grekiska regeringens förbud mot alla fartyg med destination Gaza att lämna grekisk hamn och löftet till den israeliska regimen att hädanefter medverka till övervakning hela östra Medelhavet på jakt efter blockadbrytare på väg mot Gaza. Den grekiska regeringen har dessutom tvingat ett schweiziskt bulkföretag att dra tillbaka ett redan genomfört köp av cement, medel till Gazas återuppbyggnad som bekostats av svenska folket.

Till ”outsourcingen” hör även det dokument från Sierra Leones internationella fartygsregister i New Orleans, som uppgavs frånta ”Juliano” rätten att segla under landets flagga. Enligt medieuppgifter fattades beslutet efter påtryckningar mot Sierra Leones president från Israels utrikesminister. (Enligt våra grekiska advokater har beslutet sedermera tagits tillbaka.)

Ännu ett exempel på ”outsourcing” utgör den beredvillighet med vilken europeiska luftfartsmyndigheter, efter listor som de mottagit från Israels underrättelsetjänst, fredagen 8 juli spårade upp och hindrade fredsaktivister att gå ombord på flygplan till Tel Aviv.

Innebörden av ”outsourcingen” är de facto-utvidgning av ansvaret för och konsekvenserna av den israeliska blockadpolitiken till inte bara Grekland utan till Europeiska Unionen och hela det internationella samfundet. Därmed ställs världssamfundets dubbelspel visavi Gaza och det palestinska folket i blixtbelysning: man kritiserar blockaden i ord men bidrar i handling eller brist på handling till att upprätthålla den. Det är ett dubbelspel som nu drabbar och samtidigt avslöjas av det globala civilsamhälle som i fredliga, legala och humanitära aktioner som Frihetsflottan visar sin solidaritet med Gazas belägrade befolkning.

Ship to Gazas svar: Opinionsbildning, mobilisering, nya aktioner

Ship to Gazas och Frihetsflottans svar på den utvidgade israeliska blockadpolitiken är inte ett utan flerfaldigt. Med utgångspunkt i en noggrann analys av det förändrade läget och den juridiska situation som uppkommit genom den grekiska kvarstaden mot våra fartyg och vår last, samt i nära dialog med våra partners inom koalitionen, kommer Ship to Gaza framöver att arbeta efter flera linjer samtidigt:

–      Upplysning, folkbildning och mobilisering. En av de mest betydelsefulla saker som vi hittills uppnått är att kunskapen om situationen i Gaza idag är betydligt mer omfattande hos betydligt fler människor än tidigare. Detta är det enskilt viktigaste skälet till att allt fler människor har engagerat sig i arbetet för att häva blockaden, som medlemmar, passagerare, sympatisörer, bidragsgivare. I samarbete med våra samarbetspartners i Gaza, Israel och internationella biståndsorganisationer kommer vi att noga följa utvecklingen och fortlöpande presentera fakta om blockadens konsekvenser. Det arbetet kommer att fortsätta och intensifieras framöver genom folkbildningskampanjer och föreläsningar, genom stödkonserter och manifestationer, genom insändar- och debattartikelskrivande. Och genom att ta debatten i kretsen av vänner, arbets- och studiekamrater.

–      Lokalföreningarna är våra känselspröt och viktigaste kanaler för engagemang och mobilisering. Vi finns i dagsläget på ett 15-tal ställen runt om i landet. Här finns möjligheten att engagera sig lokalt. Våra styrgruppsmedlemmar och passagerare kommer efter förmåga att bidra med sina erfarenheter i samtal och till att väcka opinion.

–      Stödorganisationer. En stor och glädjande förändring under det senaste året har varit alla organisationer som har slutit upp bakom våra tre syften (humanitärt, solidariskt, politiskt) och enda mål: att häva blockaden mot Gaza. Allt fler enskilda och organisationer inser att blockaden inte bara är inhuman och illegal utan att den dessutom utgör det kanske främsta hindret mot den dialog som är en förutsättning för fred och rättvisa i regionen. Fortfarande finns det dock stora organisationer som av rädsla för att anklagas för antisemitism tvekar att vara öppna med sitt stöd till Ship to Gaza. Arbetet med att få dem med i båten kommer att intensifieras.

–      Juridikgrupp. En särskild grupp har sedan en tid arbetat med juridiska frågor, efter den israeliska arméns överfall och stöld av fartyg, last och personliga tillhörigheter förra sommaren. Denna grupp håller nu på att förstärkas. Har du kompetensen och vill bidra, hör av dig.

–      Politikernas ansvar. Vi kommer att intensifiera vår upplysnings- och opinionskampanj gentemot våra politiker. För närvarande tycks det som om man måste sitta i opposition för att våga ta ställning inte bara emot blockaden (det gör ”alla”), utan också ta ställning för initiativ som Ship to Gaza/Frihetsflottan. Det duger inte. Vi kräver besked av våra politiker, på alla nivåer, och föreslår att våra medlemmar och sympatisörer gör detsamma. Vi vet att det finns många riksdagsledamöter inom den svenska regeringsalliansen som är positiva till Ship to Gaza, men som av respekt för partipiskan väljer att ligga lågt med sin uppfattning. Vi kräver att Sveriges regering lever upp till sitt eget åtagande vad gäller den folkrättsvidriga blockaden, och ger besked om vad man tänker göra för att bidra till dess upphävande. Vad svarar utrikesminister Carl Bildt? Vi kräver också att EU säger ifrån vad gäller ”outsourcingen” av den israeliska blockadpolitiken, som på ett helt oacceptabelt sätt inkräktar på såväl EU-medborgares rörelsefrihet som näringsfrihet. Framför allt kräver vi ett besked från EU och dess talesperson i utrikespolitiska ärenden: vad tänker Catherine Ashton och Unionen göra åt den israeliska blockaden mot Gaza?

Appell till medlemmar, sympatisörer och alla andra

Vi inom Ship to Gaza har de senaste dagarna vid upprepade tillfällen fått frågan från journalister om det inte är ett misslyckande att flertalet av våra passagerare har återvänt hem från Grekland med oförrättat ärende. Nästan alla fartyg ligger kvar i grekisk hamn, några har saboterats, en har blivit berövad sin last, en annan så när sin nationsflagga.

Jo, har vi svarat, visst är det ett misslyckande, men knappast för oss. Däremot för det internationella samfund som i ord berömmer sig av att hylla mänskliga fri- och rättigheter, men som i praktisk handling tillåter inskränkningar av desamma.

Nu är det ju exakt av det skälet som Ship to Gaza och Frihetsflottan har kommit till. För att skicka ett tecken till Gazas belägrade invånare: ni är inte ensamma. Och till våra politiker sända en tydlig signal: lev upp till de ideal ni säger er företräda.

Vi fortsätter med det arbetet, för att en gång för alla häva den inhumana, illegala och för alla destruktiva blockaden mot Gaza!

Styrgruppen för Ship to Gaza Sverige

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s