Lobbyns senaste klavertramp

Det har ofta sagts om nazisternas rasbegrepp var inkonsistent. Människor regimen hade nytta av kunde byta raskategori. En person som fötts in i den judiska religionen kunde betraktas som ”hedersarier” under några år efter 1933, förutsatt att personen besatt egenskaper Hitler hade nytta av. Därefter kunde samma person åter degraderas till det föraktliga jude. På samma sätt kunde personer utan judiskt påbrå men  med antinazistiska åsikter bli ”judar”, för att han eller hon uttryckt de felaktiga åsikterna. Det kunde röra sig om övertygade kommunister, men även liberaler, katoliker, protestanter, romer, homosexuella etcetera.

Hitler själv var mycket tydlig med kategoriseringen. Han sade: ”Jag själv bestämmer vem som är jude”

Nu finner jag till min förskräckelse att den israeliska lobbyn finner detta sätt att resonera på riktigt. Dessa politiker vill själva bestämma vem som är jude. Som om politiken och inte religionen eller arvet var det som avgjorde den saken.

Den nynazistiska videon finns här:

Bara för att förgå misstanken att bloggen ägnar sig åt konspirationsteorier.

Jag tror inte det finns några konspirationer. Men jag vet att det finns påverkansagenter utomlands. Det har förövrigt alla länder mig veterligen, av handels och underrättelseskäl.
Jag vet även att de israeliska påverkansagenterna har arbetat hektiskt i sommar. Inte heller det är något konspiratoriskt. Det har den israeliska regeringen varit öppen med. Jag tror alltså att påverkansagenter varit verksamma därför att de själva sagt att de varit verksamma.
Av de och andra nämnda skäl drar jag alltså slutsatsen att youtube-klippet på flera olika språk är en del av propagandan mot bojkotten, som högern för, och eftersom den israeliska flaggan förekommer på hemsidan som det hänvisas till i youtube-klippet, tror jag att det är den israeliska högern som ligger bakom propagandasidan. Det är även högern som ligger bakom lagförslaget i Knesset som i lag vill förbjuda bojkotter av varor från ockuperat område.
Sättet youtube-klippet resonerar på är hitleristiskt. Men eftersom jag inte tror att Mossad ligger bakom (alldeles för klumpigt), jag tror inte heller att de som gjort hemsidan har annan skolning än möjligen inom IT, så drar jag slutsatsen att den är skapad av en grupp aktivister, troligen avbetalda av staten (men det är jag inte säker på)
Vad det gäller sakfrågan, så kanske det finns någon enstaka mytoman i USA som påstår att de har judiskt påbrå, fastän detta påstående är falskt. Men det är ju inte det som är skälet för att skapa en spin. Man vill ju givetvis kasta misstanke över alla de som verkligen är judar, sekulära och sakrala, som stöder ship to gaza
En reaktion på ”Lobbyns senaste klavertramp

  1. Ping: Signerat: Högersionisternas senaste dumheter « Ship to Gaza Malmö

Kommentera

