Högersionisternas senaste dumheter: fejkad fredsforskare läser utredning upp och ned

Bloggen har med jämna mellanrum kastat ett getöga på våra motståndare. Sajten Stoppa Bojkott, som visat att de inte ens backar för att använda nazistisk retorik, har nu fått sidan att fungera så att den går att läsa utan risk för angrepp av ett trojanskt virus.

Senast har de köpt in en före detta student i Freds och konfliktkunskap (”Freds och konfliktvetare”), Mons Krabbe, som argumenterar bakvänt på Newsmill. Det intressanta med denna Krabbe, är att han inte alls är den forskare, läsaren kan få intryck av: Han driver ett företag i informations och konsultbranchen, bor i Skanör och finns inte listad som personal varken vid Uppsala, Malmö, Lund eller Göteborgs universitet.

Han bjuder inte på något vi inte hört förut, utan åberopar den extremt partiska israeliska utredning som presenterats  inför FN, genomförd av en konservativ grupp med bland annat den Colombiska krigsförbrytaren Alvaro Uribe i täten. Denna israeliska utredning påstår han lögnaktigt är en FN-rapport.

Enligt Mons Krabbe  så var mordet på de nio turkarna ombord på Mavi Marmara, ”självförsvar” liksom julmassakern på 1.300 palestinier. Israel är ett stackars litet rart land som bara förvandlar Gazas civila till slaktboskap  för att överleva. Stackars stackars en av världens största krigsmakter´…

8 reaktioner på ”Högersionisternas senaste dumheter: fejkad fredsforskare läser utredning upp och ned

  1. Om ni hade besvärat er med att faktiskt LÄSA min beskrivning av mig själv så hade ni sett att det står Freds- och konfliktvetare!!!

    Jag har aldrig påstått att jag är Freds- och konfliktforskare, med anställning vid ett universitet i Sverige!

    Var god och håll er till FAKTA!

    /Mons Krabbe

  2. Tack för klargörandet, presentationen på Newsmill känns mer pompös än så, vilket även är sant för presentationen på den famösa sidan Stoppa bojkott där du presenteras som ”Freds och konfliktvetare” vilket oftast brukar vara synonymt med just forskare.

  3. Jag vet inte vad som skrivs på sidan ”Stoppa Bojkott” då det inte är en sida som jag har varit inne på fram tills nu när du nämnde den. Jag kan inte finna någon referens till mig, så det finns ingenting för mig att kommentera.

    Jag kan inte se vad som är pompöst med min presentation. Forskningsanalytiker är min yrkestitel i mitt företag. Freds- och konfliktvetenskap är mitt huvudämne från universitetet. Är detta pompöst? I vilket samhälle lever du egentligen?

    Freds- och konfliktvetare betyder INTE, eller är synonymt med som du uttrycker det, forskare! Ordet forskare i kombination med ämnet ovan, betyder dock just forskare i det ämnet.

    Istället för att slänga fler insinuationer runt dig så vore det på sin plats att du ber om ursäkt för att du spred lögner och rena påhitt om mig som gränsar till eller kanske rent av passerar gränsen för förtal!

  4. I det svenska vardagstalet, som det används vid universitet, betyder litteraturvetare, någon som forskar i eller är anställd av litteraturvetenskapliga institutionen för att undervisa i litteraturvetenskap. En historiker är en som forskar i historia, eller undervisar i ämnet. En kriminolog är någon som forskar i kriminologi, eller är anställd av institutionen för att undervisa i kriminologi. En Freds och konfliktvetare är en som forskar i Freds och konfliktvetenskap, eller undervisar i detta ämne. på samma sätt som i de exempel som ges här ovan. Du påstår att du är Freds och konfliktvetare utan att vare sig forska i eller undervisa i detta ämne? Vad ska jag be dig om ursäkt för?

      • För att förklara lite närmare. Då du använder titeln Freds och konfliktvetare, så företräder du detta forskningsfällt. Nu är din uppfattning i den fråga du skriver i, ganska unik inom forskningsfältet. De flesta som sysslar med det professionellt delar den inte. Det finns de som sympatiserar med Israel och de som inte gör det, men få skulle hänga upp en analys på en hårt kritiserad rapport, som de dessutom kallar FN-rapport fast att rapporten inte är det. Det är kärnan i min kritik mot din text

  5. Du missförstår tydligen saker och ting. En kriminolog t.ex. behöver inte vara anställd vid univ./högskola eller forska vid densamma. Denna person kan ha en högskoleexamen i ämnet och jobba t.ex. hos krimialvården.
    En statsvetare efter ovan nämnt mönster kan jobba på UD. En freds- och konliktvetare kan t.ex. jobba på ett antal ideela eller sponsrade organsationer med fokus på fred.

    Dessa personer är inte för den skull Forskare! De utövar sitt yrke i enlighet med sin utbildning!

    Det kunde vara på sin plats att du ber om ursäkt för att ha påstått att jag försökt lura läsare genom att ha framställt mig själv som forskare, vilket alla som är läskunniga kan se att jag INTE har gjort!

    Detta är mitt sista inlägg i denna fråga!

  6. Nej det är du som missförstår. En kriminolog som kallas det, är alltid en forskare eller lärare. Vissa institutioner som BRÅ, anställer kriminologer för att FORSKA i statistik, exempelvis. Andra som polishögskolan anställer Leif GW Persson för att forska i polisutredningar och för att utbilda poliser. En person som arbetar som vårdare i kriminalvården är INTE kriminolog, oavsett personens utbildning.
    Samma gäller övriga exempel. Freds och konfliktvetare som inte är anställda vid universitetet är lätträknade, men visst Sipri har några, och några är sakkunniga åt regeringen, FOI. Fast de brukar presentera sig som forskare vid Stockholms Fredsforsknings institut, alternativt vid Totalförsvarets Forskningsinstitut

Kommentera

